3 μύθοι για τη διατροφή καταρρίπτονται

    Οι πολυβιταμίνες δεν θα μας σώσουν, ειδικά αν τις λαμβάνουμε αλόγιστα. Και το λάδι καρύδας δεν θα μας βοηθήσει να αδυνατίσουμε. Το λένε οι μελέτες... 

    Φωτογράφιση: Analia Sirabonian
    3 μύθοι για τη διατροφή καταρρίπτονται

    Τα αντιοξειδωτικά: Τα βρίσκουμε σε φρούτα, λαχανικά και ροφήματα από βότανα, σε ρίζες (κουρκουμάς, τζίντζερ), στο κακάο. Είναι οι πολυφαινόλες στο κρασί, οι βιταμίνες όπως η C και η Ε στα φρούτα, οι κατεχίνες στο πράσινο τσάι. Αυτά τα σούπερ συστατικά μας προστατεύουν από τις τοξίνες της σύγχρονης ζωής που δεν είναι άλλες από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου. Αυτές προκαλούν την οξείδωση των κυττάρων εξαιτίας καταστάσεων όπως το στρες, το νέφος, το κάπνισμα, η ανθυγιεινή διατροφή, η κατανάλωση αλκοόλ κ.ά., ενώ μακροχρόνια μπορούν να οδηγήσουν σε εμφάνιση παθήσεων και προβλήματα μνήμης. Τη δεκαετία του 1990 μελέτες στο εργαστήριο και σε ζώα έδειξαν ότι τα αντιοξειδωτικά ήταν πραγματικοί μαχητές απέναντι στις ελεύθερες ρίζες. Το πρόβλημα είναι ότι η αποτελεσματικότητα αυτή δεν αποδείχτηκε στους ανθρώπους. Μια μετα-ανάλυση έδειξε ότι όσοι λάμβαναν συμπληρώματα με βήτα καροτίνη, βιταμίνη C και υψηλές δόσεις βιταμίνης Ε είχαν υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας από τους υπόλοιπους. Μια μεγάλη αμερικανική μελέτη αποκάλυψε ότι η λήψη βήτα καροτίνης και βιταμίνης Α αύξησε τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα. Επομένως, ακόμη δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για τη χορήγηση ορισμένων αντιοξειδωτικών σε χάπια. Σε κάθε περίπτωση ο σεφ τονίζει να ρωτάμε το γιατρό μας προτού πάρουμε κάποιο.

    Το λάδι καρύδας: Έχετε αντικαταστήσει το ελαιόλαδο με λάδι καρύδας; Ο θυμωμένος σεφ κατακεραυνώνει: Μύθος πρώτος ότι το συγκεκριμένο λάδι έχει θεραπευτική δράση. «Ορισμένοι αυτόχθονοι πληθυσμοί που καταναλώνουν πολλές καρύδες έχουν χαμηλά ποσοστά καρδιοπάθειας» παραδέχεται ο Warner. Όμως καταναλώνουν επίσης πολλά φρούτα, λαχανικά και λιπαρά ψάρια. «Είναι αξιοσημείωτο ότι κανείς από αυτούς τους πληθυσμούς δεν καταναλώνει λάδι καρύδας, γιατί είναι μια μοντέρνα επεξεργασμένη τροφή που δεν υπάρχει εκεί. Επομένως είναι ψευδοεπιστήμη να παίρνεις κάποιες μελέτες και να βγάζεις συμπεράσματα που σε βολεύουν», λέει. Στον αντίποδα, ο ίδιος αναφέρει κάποιες έρευνες που έχουν γίνει και δείχνουν ότι το λάδι καρύδας ανεβάζει και τα ποσοστά της κακής χοληστερόλης γιατί ανήκει στα κορεσμένα λιπαρά που δεν είναι καλά για την υγεία μας.

    Η ζάχαρη: ο ένοχος για όλα; Είναι εθιστική-περισσότερο από την κοκαΐνη, σύμφωνα με επιστημονική έρευνα-ενώ συνδέεται με προβλήματα υγείας, παχυσαρκία και τερηδόνα. Ο Anthony Warner αρνείται ότι είναι ο μοναδικός ένοχος για το πρόβλημα της παχυσαρκίας. Για του λόγου το αληθές, ο συγγραφέας αναφέρει το αυστραλιανό παράδοξο: σε κάποιους πληθυσμούς η κατανάλωση της ζάχαρης μειώθηκε, αλλά η παχυσαρκία συνέχισε να αυξάνεται και εξηγεί ότι στην παχυσαρκία παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες. Επίσης διαφωνεί με τις δίαιτες που βασίζονται στην πλήρη αποχή από το συστατικό. «Όλες οι δίαιτες περιέχουν κάποια μορφή ζάχαρης, γιατί βρίσκεται σε όλα τα φρούτα, τα λαχανικά, τους καρπούς και τα γαλακτοκομικά. Δεν είναι δηλητήριο ούτε τοξίνη ούτε φάρμακο. Σε λογικές δόσεις μπορεί να είναι μέρος μιας ισορροπημένης δίαιτας. Αν την αφαιρέσουμε τελείως από τη διατροφή θα πρέπει να καταναλώνουμε μόνο λιπαρά και πρωτεΐνες και θα αρρωστήσουμε».

    facebook twitter Instagram