
Μία από τις πιο διακριτικές, αλλά ανακουφιστικές και αξιόπιστες παρουσίες της θεατρικής σκηνής, ο Άρης Μπαλής, αναλαμβάνει να ενσαρκώσει έναν ρόλο πιο βαρύ από την ίδια τη μυθολογία του, αυτόν του Στάνλεϊ Κοβάλσκι στο Λεωφορείο ο Πόθος. Πώς είναι να αναλαμβάνετε έναν τέτοιο ρόλο, παλιότερα απλώς macho, σήμερα σκοτεινό σύμβολο αρρενωπότητας; Ο Κοβάλσκι πράγματι κουβαλάει μια τεράστια μυθολογία, ήδη από το σημείο μηδέν, όταν τον υποδύθηκε ο Μάρλον Μπράντο. Το παράδοξο είναι ότι όσο τον μελετούσαμε μαζί με τον σκηνοθέτη μας τον Δημήτρη Καρατζά, καταλάβαμε ότι πρέπει να αποτινάξουμε αυτή τη μυθολογία, να τον απελευθερώσουμε από αυτήν, ώστε να αποδώσουμε όλα τα χαρακτηριστικά του. Οι πολλές αναπαραστάσεις του μέσα στα χρόνια τού έχουν κοστίσει πολλά και πιο βαθιά χαρακτηριστικά από όσα ενδεχομένως μπορεί να έχει. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο Κοβάλσκι δεν ήταν ποτέ ο Μάρλον Μπράντο. Είναι μια ερμηνεία του Μπράντο για τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι. Όσο ξεφλουδίζεις το κρεμμύδι του, εισέρχεσαι σε πιο βαθιές στρώσεις, στις οποίες αποκαλύπτονται πολύ σημαντικά πράγματα. Αυτό που ενδιαφέρει την παράσταση να τονίσει είναι ότι πρόκειται για έναν κοινό τύπο. Έτσι τον αποκαλούν και στο έργο. Δεν τον αποκαλούν macho, ίσως αγροίκο και άξεστο, αλλά κυρίως τον περιγράφουν ως ένα απλό άντρα. Και αυτό έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εμένα, να δούμε δηλαδή το πώς ένας συνηθισμένος, απλός άντρας εκφράζει την αρρενωπότητά του με τον πλέον κλισέ τρόπο. Καταλαβαίνω την επικινδυνότητα, αλλά αυτό είναι που έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Σκεφτόμουν ότι γύρω μας υπάρχουν τέτοιες συμπεριφορές στις οποίες δεν δίνουμε σημασία. Άντρες που νομίζουν ότι κατέχουν για τους ίδιους και, κυρίως, για τους γύρω τους τη μόνη αλήθεια και υιοθετούν συμπεριφορές χειριστικές, κακοποιητικές και επικίνδυνες, ακόμη και αν αυτές δεν είναι ευδιάκριτες. Δεν κάνουν απαραίτητα φασαρία, αλλά είναι εκεί για να σκεπάσουν τα πάντα με τις δικές τους επιθυμίες και τις δικές τους απόψεις, μειώνοντας εκείνες των άλλων. Είναι συμπεριφορές ύπουλες που, όμως, δεν έχουμε πια την πολυτέλεια να τις προσπερνάμε. Ωστόσο, χωρίς καμία διάθεση να τον δικαιολογήσω, ο Στάνλεϊ δεν είναι μόνο αυτό. Βρισκόμαστε στα 1947, όταν γράφτηκε αυτό το έργο, ο Στάνλεϊ είναι ένας Πολωνός δεύτερης γενιάς σε μια Αμερική που μόλις έχει βγει από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μια Αμερική που αρχίζει να υπόσχεται το Αμερικάνικο Όνειρο σε ένα περιβάλλον πρώιμου καπιταλισμού, καλλιεργώντας την ψευδαίσθηση ότι όλοι μπορούν να εκπληρώσουν τις επιθυμίες τους. Όλοι μπορούν να τα καταφέρουν. Ο Στάνλεϊ, τα έχει καταφέρει για τον εαυτό του. Έχει μια σύντροφο, αυτοκίνητο, σπίτι και ραδιόφωνο. Για τον ίδιο είναι επιτυχημένος. Από εκεί που δεν είχε στον ήλιο μοίρα, τώρα διαθέτει τα βασικά και μπορεί να ονειρεύεται ένα ακόμα πιο λαμπρό μέλλον. Προφανώς αυτό επιδέχεται κριτική. Σε όλα αυτά, προσθέστε τον ρατσισμό που έχει δεχτεί, πώς τον έχει διαχειριστεί, πώς τον έχει τοποθετήσει μέσα του, πώς τον έχει αφομοιώσει και πώς έχει επηρεαστεί. Το άλλο στοιχείο του είναι ότι έχει γυρίσει από τον πόλεμο στον οποίο το καθήκον του ήταν να απενεργοποιεί νάρκες στο πεδίο της μάχης. Έχει συνδέσει τη νιότη του με την πιθανότητα ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να σκοτωθεί από μια νάρκη. Και ίσως γίνεται και αυτός μια νάρκη διαρκώς έτοιμη να σκάσει. Ναι, και βλέπει και συνεχώς νάρκες γύρω του. Γι' αυτόν και η Μπλανς είναι μια τέτοια νάρκη. Αυτήν προσπαθεί να απενεργοποιήσει, γιατί τον απειλεί. Του στερεί ό,τι του ανήκει. Ποια ήταν η μεγαλύτερη ανησυχία σας κατά την προετοιμασία σας να τον υποδυθείτε; Δεν ξέρω αν ήταν ανησυχία, αλλά προσπάθησα να κάνω μια πιο συλλογική σκέψη. Όλοι μας είμαστε τα πάντα. Όλοι έχουμε πλευρές τις οποίες επιλέγουμε να μην τις εμφανίσουμε, γιατί είναι παρεμβατικές, παραβιαστικές και κακοποιητικές. Αυτό που με τρόμαξε στην αρχή, και συνεχίζει, είναι πόσες τέτοιες φανερές ή λιγότερο φανερές τοξικές αρρενωπότητες έχω δει, έχω δεχτεί ή και έχω εκφράσει εγώ ο ίδιος. Είναι τρομακτικό. Λίγο να είσαι ευαίσθητος γύρω από όλα αυτά τα θέματα -τον μισογυνισμό, τις ελευθερίες των θηλυκοτήτων, το πώς εκφράζεται η αρρενωπότητα- και να αρχίσεις να αποκωδικοποιείς τα πράγματα γύρω σου, συνειδητοποιείς ότι η κατάσταση γίνεται όλο και πιο φοβερή. Κατά την προετοιμασία γι' αυτόν το ρόλο, παρατήρησα ότι το mansplaining γύρω μου είναι τρομακτικό, συμβαίνει με μια συχνότητα αδιανόητη και εξωφρενική. Το ταξικό ζήτημα στο έργο και στην παράσταση είναι έντονα παρόν. Μια ακόμη μυθολογία για το συγκεκριμένο έργο είναι ότι πρόκειται για υπαρξιακό δράμα. Αλλά έχουμε να κάνουμε με ήρωες που ζουν σε ένα σπίτι σε μια εργατική συνοικία με μετανάστες στη Νέα Ορλεάνη, όπου καταφτάνει μια πρώην μεγαλοαστή η οποία, λίγα χρόνια πριν, κατά πάσα πιθανότητα θα είχε μαύρους να την υπηρετούν στο οικογενειακό της κτήμα. Σε αυτό το σπίτι έρχεται μια εκπρόσωπος της τάξης που μοιάζει να είχε εκμεταλλευτεί και τώρα να απειλεί ξανά τον Στάνλεϊ και τους ομοίους του. Τα μεγέθη που συμβολίζουν την πάλη των τάξεων είναι εμφανή και στη σκηνοθεσία. Ξετυλίγεται στην παράσταση μια ξεκάθαρη ταξική σύγκρουση.
