
ReSet The Trend
Ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας, ο οποίος περιλαμβάνει την ένδυση, έχει τον τέταρτο υψηλότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, μετά τα τρόφιμα, τη στέγαση και τις μεταφορές. Εκατομμύρια τόνοι ρούχων παράγονται, φοριούνται και πετιούνται κάθε χρόνο, αντιστοιχώντας σε 11,3 κιλά ανά άτομο. Κάθε δευτερόλεπτο, καίγεται ή θάβεται σε χώρο υγειονομικής ταφής μια ποσότητα ρούχων που αντιστοιχεί σε ένα φορτηγό γεμάτο ρούχα. Με το σύνθημα #ReFashionNow, η εκστρατεία προσπαθεί να βρει λύσεις σε αυτό το πρόβλημα, αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομικά και υγειονομικά οφέλη που θα έχει ο μετασχηματισμός του κλωστοϋφαντουργικού τομέα, καθώς και τις ευκαιρίες που δημιουργεί η βιώσιμη μόδα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές. Αξιοποιώντας την επιτυχία που γνώρισε το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας, η εκστρατεία έχει ως στόχο να δώσει τη δυνατότητα σε νεαρούς Ευρωπαίους να γίνουν πρότυπα και να βγάλουν τη γρήγορη μόδα από τη μόδα. Η παγκόσμια παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων σχεδόν διπλασιάστηκε από το 2000 μέχρι το 2015 και η κατανάλωση ενδυμάτων και υποδημάτων αναμένεται να αυξηθεί κατά 63 % έως το 2030, από 62 εκατομμύρια τόνους επί του παρόντος σε 102 εκατομμύρια τόνους το 2030. Για να καταστήσει την παραγωγή και την κατανάλωση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων πιο βιώσιμη, η ΕΕ επανασχεδιάζει τη βιομηχανία της μόδας, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές όταν αγοράζουν ρούχα. Η στρατηγική της ΕΕ για βιώσιμα και κυκλικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 30 Μαρτίου 2022, αφορά την παραγωγή και την κατανάλωση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενώ αναγνωρίζει τη σημασία του κλάδου των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Υλοποιεί τις δεσμεύσεις της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, του νέου σχεδίου δράσης για την κυκλική οικονομία και της βιομηχανικής στρατηγικής. Ο αρμόδιος για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους με τους δημιουργικούς νέους στα κεντρικά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.
Youth Dialogue με τον Επίτροπο για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, ο Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους μία μέρα πριν την επίσημη έναρξη της εκστρατείας, δέχτηκε στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες δημιουργικούς νέους από τον χώρο της βιώσιμης μόδας και τους προσκάλεσε σε έναν ιδιαίτερα γόνιμο διάλογο κατά τον οποίο κλήθηκε να απαντήσει σε δύσκολες, αλλά καίριες ερωτήσεις. Πιο συγκεκριμένα, ο Επίτροπος κλήθηκε να απαντήσει στο κατά πόσο το πλάνο της ΕΕ για βιώσιμη μόδα είναι εφικτό, γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ να εκκινηθεί μία τέτοια ενέργεια, ποια κίνητρα θα δώσει η ΕΕ στα luxury brands, αλλά και τα μικρότερα brands για να γίνουν πλήρως ηθικά και βιώσιμα και τι υποχρεώσεις θα κληθούν να εκπληρώσουν οι αλυσίδες fast fashion ενδυμάτων. «Ο κόσμος αλλάζει. Η παραγωγή, η χρήση και, τελικά, η απόρριψη των αντικειμένων είναι παρωχημένη. Στον κόσμο μας, αυτό δεν βγάζει πλέον νόημα σε οικονομικό επίπεδο. Βλάπτει τον πλανήτη και την υγεία μας. Γι’ αυτόν τον λόγο η Ευρώπη υιοθετεί μια νέα στρατηγική για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα. Θέλουμε να αποτελέσουμε μέρος της λύσης. Έχουμε έναν στόχο: να εξασφαλίσουμε ότι, μακροπρόθεσμα, μόνο τα πιο βιώσιμα προϊόντα θα εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά. Θέλουμε να συμμετάσχουν όλοι και όλες σε αυτή την αλλαγή και να ανατρέψουμε την τάση», δήλωσε ο Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους ο οποίος με ειλικρίνεια αναφέρθηκε στην ολιγωρία της ΕΕ αναφορικά με τη βιώσιμη μόδα λέγοντας πως έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα σε άλλα ζητήματα, όπως για παράδειγμα τα ανθρώπινα δικαιώματα και υπήρξε κριτικός ως προς την καταναλωτική συμπεριφορά των Ευρωπαίων που έχουν μάθει να καταναλώνουν γρήγορα και φθηνά.Ο Επίτροπος για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους απαντά σε ερώτηση αποκλειστικά για το ELLE
Στο χρόνο που αφιέρωσε στους δημοσιογράφους που κάλυπταν τον διάλογο, ο Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους απάντησε σε αποκλειστική ερώτηση του ELLE σχετικά με το πόσο εφικτό είναι το πέρασμα στη βιώσιμη και κυκλική μόδα σε μια Ευρώπη που μαστίζεται από τον ακραίο πληθωρισμό, την ενεργειακή κρίση και έναν πόλεμο στην καρδιά της. Ο κ.Σινκέβιτσιους τόνισε και νωρίτερα, σε ερώτηση του πάνελ νέων, πως σύμφωνα με έρευνες της ΕΕ ακόμα και Ευρωπαίοι πολίτες με χαμηλό εισόδημα αγοράζουν από τις αλυσίδες καταστημάτων γρήγορης μόδας πολλά περισσότερα ρούχα απ’ όσα στην πραγματικότητα χρειάζονται και όχι μόνο επειδή φθείρονται πιο γρήγορα και αναγκάζονται να τα αντικαταστήσουν, αλλά επειδή θέλουν να υιοθετήσουν τάσεις, που είναι ωστόσο τρομακτικά εφήμερες - παραμένουν όμως για αυτούς προσιτές. Στην ερώτηση του ELLE, αναπτύσει περισσότερο το ζήτημα. Ο Επίτροπος αρμόδιος για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία κ. Βιργκίνιους Σινκέβιτσιους.
Οι ambassadors της εκστρατείας ReSet The Trend από τον χώρο της βιώσιμης μόδας, σε catwalk φορώντας τις sustainable δημιουργίες τους στην εναρκτήρια εκδήλωση στην Αμβέρσα.
Είναι το second hand η απάντηση στη γρήγορη μόδα;
Στην εναρκτήρια εκδήλωση της εκστρατείας ReSet the Trend στην Αμβέρσα στο πανέμορφο κτίριο του σημαντικού Βέλγου αρχιτέκτονα Horta Grand Café & Art Nouveau Zaal, η οποία συνδιοργανώθηκε από το Μουσείο Μόδας της Αμβέρσας, την Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας και το Flanders in EU, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να χωριστούν σε διαφορετικά breakout sessions για να συζητήσουν όλες τις εναλλακτικές στις οποίες μπορούν να στραφούν brands και καταναλωτές για μία βιώσιμη μόδα. Το ELLE συμμετείχε στο breakout session “Είναι το second hand η απάντηση στη γρήγορη μόδα” με εισηγητές τη τη Δανάη Ντανάκα, σχεδιάστρια και ιδρύτρια της εταιρείας Art and Industry Greece και συνιδιοκτήτρια των second hand καταστημάτων Kilo Shop Athens και Concept Store Athens και τον Robin Balser ιδρυτική του second hand store Vinokilo που ξεκίνησε από τη Γερμανία και πλέον έχει επεκταθεί σε 4 ακόμα χώρες της Ευρώπης.Από το brainstorming και τη συζήτηση ανάμεσα στους συμμετέχοντες προέκυψε πως και το second hand έχει παγίδες που έγκειται για ακόμα μια φορά στον καταναλωτή να αποφύγει. Όπως ανάφερε ο ιδρυτής του Vinokilo, Robin Balser, “Ας είμαστε ειλικρινείς, το second hand είναι αυτή τη στιγμή hype. Έτσι γίνεται πάντα, υπάρχουν περίοδοι που είναι στα πάνω του αλλά μετά η αγορά εξισορροπείται από μόνη της. Τώρα ναι, είμαστε στο πικ του second hand στην Ευρώπη, αλλά αυτό πρέπει να διαχωριστεί, να αποκοπεί από την βιομηχανία της μόδας, αλλιώς δεν έχει νόημα, απλώς έχεις περισσότερη κατανάλωση και περισσότερα απορρίμματα. Η ευχή μου είναι μια μέρα να μην υπάρχει το Vinokilo, για να φέρω τη δική μου επιχείρηση ως παράδειγμα”, να έχουμε καταφέρει οι καταναλωτές να αγκαλιάσουμε την κυκλική μόδα σε τέτοιο σημείο που να επαναχρησιμοποιούμε διαρκώς τα δικά μας ρούχα και να μην αγοράζουμε άλλο, αλλά και να μην παράγονται πια άλλα ενδύματα”.