iStock
Εσείς θα χρησιμοποιούσατε βοδινό λίπος για να περιποιηθείτε το πρόσωπό σας; Κι όμως, το συγκεκριμένο συστατικό —"beef talow" στα αγγλικά— έχει γίνει viral στη ρουτίνα ομορφιάς των TikTokers, οι οποίοι εξυμνούν την αλοιφή με βοδινό λίπος ως μια βιώσιμη λύση φροντίδας. O τομέας της υγείας του δέρματος είναι γεμάτος με viral τάσεις, το κατά πόσον όμως αυτές είναι αξιόπιστες, είναι θέμα συζήτησης. Στην πραγματικότητα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της παγκόσμιας αγοράς skincare, η οποία αναμένεται να φτάσει περίπου τα 173 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026, με το 61% των ατόμων ηλικίας 18 έως 34 ετών να επισκέπτονται το Instagram για συμβουλές ομορφιάς και το 64% του ίδιου ηλικιακού target group να συμβουλεύονται το TikTok. Ωστόσο, είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς τι είναι επιστημονικά ορθό όταν προσπαθεί να βγάλει άκρη ψάχνοντας σε μια σειρά από σχόλια αμφίβολης προέλευσης. "Η παραπληροφόρηση ταξιδεύει έξι φορές πιο γρήγορα από την καλή πληροφορία", λέει ο δερματολόγος Dr Muneeb Shah, γνωστός στο TikTok ως @dermdoctor, με περισσότερους από 18 εκατομμύρια ακολούθους. Σύμφωνα με τον ειδικό, πολλά από αυτά που βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ανακριβή και χωρίς ουσιαστικές λεπτομέρειες. Στα social ο καθένας μπορεί να πάρει μια κάμερα και να πει ό,τι θέλει, χωρίς συνέπειες για τη διάδοση της λάθος πληροφορίας. "Πρόκειται για μια ανεξέλεγκτη κατάσταση, σε αντίθεση με τους επαγγελματίες του ιατρικού κλάδου, οι οποίοι παρακολουθούνται σε μεγάλο βαθμό από κυβερνητικά όργανα", προσθέτει η σύμβουλος δερματολόγος Dr Aamna Adel.
Ποιες είναι, λοιπόν, και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις αξιόπιστες πηγές στα social media, τη στιγμή που πολλοί υποτιθέμενοι επαγγελματίες ευδοκιμούν στην γκρίζα ζώνη του τι σημαίνει "ειδικός στο δέρμα"; Δεν χωράει ασάφεια όταν μιλάμε για την υγεία της επιδερμίδας μας. Σε μια εποχή που τα ράφια των πολυκαταστημάτων είναι γεμάτα με πληθώρα άγνωστων και περίεργων συστατικών και συσκευές υψηλής τεχνολογίας, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ποια infos και ποια προϊόντα είναι αξιόπιστα. Μια καλή αρχή για να ξετυλίξουμε το κουβάρι της υπερπληροφόρησης είναι να αρχίσουμε να ξεχωρίζουμε τα red flags της αντιγήρανσης. Οι περισσότεροι πλέον, πριν πέσουν για ύπνο, κάνουν scroll down στο κινητό τους παρακολουθώντας ευλαβικά το virtual skin school του TikTok, καθώς περνούν στα γρήγορα μπροστά από τα μάτια τους μικροτάσεις ομορφιάς που τους τραβούν την προσοχή σε κλάσματα του δευτερολέπτου: υγρή χλωροφύλλη -η πιο πρόσφατη, καυτή beauty "ανακάλυψη" της Gen-X-, φέτες πατάτας πάνω στα σπυράκια και πολλά άλλα με τα οποία οι χρήστες των social είναι πλέον εξοικειωμένοι. Όμως, απαιτείται προσοχή! Ενώ πολλές από αυτές τις προτάσεις παρουσιάζονται ως δοκιμασμένες και ελεγμένες, δεν έχουν ερευνηθεί επαρκώς και μπορούν τελικά να κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό. "Η γοητεία των άμεσων αποτελεσμάτων είναι κατανοητή, όμως όλοι οι χρήστες των social οφείλουν να είναι προσεκτικοί με τις επιλογές τους και να προτιμούν μια μακροπρόθεσμη, εξατομικευμένη προσέγγιση, καθοδηγούμενη από επαγγελματικές συμβουλές", τονίζει η αισθητική σύμβουλος Dr Barbara Kubicka.
"Τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα", σπεύδει να μας καθησυχάσει η Dr Adel, επισημαίνοντας ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να αποτελέσουν ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό εργαλείο που δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να προσέχουν περισσότερο τις βασικές ανάγκες του δέρματός τους και να εντοπίζουν τα προβλήματα όταν αυτά εμφανίζονται. "Αναζητήστε content creators που παραμένουν εντός του τομέα εξειδίκευσής τους", συμβουλεύει ο Dr Shah.
Παράλληλα, υπάρχει και το αυξανόμενο κίνημα της "διανοητικής" επιδερμίδας (skintellectual), με πολλούς καταναλωτές να απαιτούν μεγαλύτερη διαφάνεια από τον κλάδο, με σκοπό την κατανόηση της επιστήμης πίσω από τα προϊόντα που χρησιμοποιούν. "Η εμπιστοσύνη με το κοινό χτίζεται μέσα από τον χρόνο, την ακρίβεια και τη συνέπεια", λέει ο Dr Shah. Ανεξάρτητα από το ποια μπορεί να είναι η επόμενη γρήγορη λύση στο TikTok ή το next big thing στο Instagram, υπάρχουν τρόποι να περιηγηθείτε στον κόσμο του skincare που θα σας αφήσουν λιγότερομπερδεμένους και πιο ενημερωμένους. Απλώς πρέπει να ξέρετε ποιον να εμπιστευτείτε.
Τεχνητή Νοημοσύνη & Επιδερμίδα
H Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) στην υπηρεσία της κοσμετολογίας: Από ψηφιακούς σαρωτές δέρματος μέχρι συνομιλίες με chatbots, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ΤΝ αφήνει το στίγμα της στην περιποίηση του δέρματος. Ωστόσο, όσο δελεαστικές κι αν είναι αυτές οι επιλογές, η ανάπτυξή τους βρίσκεται ακόμα σε σχετικά πρώιμο στάδιο. Η Dr Emma Craythorne, κορυφαία δερματολόγος του Λονδίνου, διευκρινίζει ότι το ποσοστό ακρίβειας των διαγνωστικών εργαλείων ομορφιάς είναι επί του παρόντος μόνο 30% και προτείνει μια διπλή προσέγγιση: "Δοκιμάστε νέες καινοτομίες, όπως το παγκοσμίως πρώτο πρόγραμμα καθοδήγησης για τις ατέλειες και την ακμή SpotScan+ Coach της La Roche-Posay, παράλληλα με τις επαγγελματικές δερματολογικές συμβουλές, εάν χρειαστεί".
Η αγαπημένη στους δερματολόγους μάρκα IS Clinical επίσης προσφέρει 45άλεπτες εικονικές δερματολογικές συμβουλές μέσω της ιστοσελίδας της, ενώ η Lancôme δίνει τη δυνατότητα online δερμοανάλυσης μέσω του διαγνωστικού εργαλείου E-Skin Expert το οποίο βασίζεται στην τεχνολογία A.I-powered technology (lancome-usa.com).